måndag 24 november 2014

#dag107 - Bastianmorgon samt rask regnpromenad-och solpromenad till och från jobb. Vad är mindfulness för mig?Idag?

Vaknade tidigt, drack the medan min dotter svullade smaskiga veganpannkakor  - jag drog indofterna, oct ställde mig på Bastian (Crosstrainern min) och kämpade på i ett 40 minuterspass.

Min TV är död, så det blev till att, för andra dagen i rad motionera till radio. Går riktigt bra.
Jag har börjat vänja mig vid att motionera och pusta och stöna till radio. Ju.
- Är det förkastligt? Borde en var mer mindul, insupa parkens skiftningar och iakta nuet mer?
Jag känner att jag gör det, med varierande intensitet då jag frustar eller studsar omkring med exempelvis satirradio i öronen.
En borde kanske inte heller i tid och otid ta upp mobilen och fotografera mig själv på ett satiriskt sätt i parken?
Utan vara 100% där, där  - inte filtrerat via radio och kameror.
Men, det går ju bra! 

Jag upplever dofter, väder, vindarnas dagsform, sekundvariationer.
Jag kände hur mild morgonens ösregn ändå var, hur fint det pluppade i pölarna, hur våta mina tår blev - för trots bra regnkläder, hade jag bara sneakers.
Jag kände hur det var att gå hem i samtal om flirt och terrorister och sexualitet, hur vackert det är när en Novembersol glimmar mot den våta asfalten och skiner på i det niogradiga vädret.

Känner hur mjukt vissa underlag är och hur tradig asfalten kan kännas.
Jag går i princip samma runda varje parkpass, men är där just i stunden och jag lyssnar , trots humorradio - också på min kropp. hur sjukdomen exempelvis, nyligen påverkade mig massivt. hur jag en dag höll på att svimma.
Jag känner när jag, som igår - känner mig helt frisk igen och jag andas fint, och pustar och landar i var rörelse då jag styrketrtänar.
Hemma, å andra sidan - ja, tja, nä - där finns inte så mycket att insupa - imorse mörkt och lite kallt - men med radion, kan jag träna och bilda mig, roa mig på samma gång. WIN WIN!
Musik är också pepp.
Jag har ju också tittat en hel del på film.
Mindful?
Ja, jag vill inte göra det till ett problem i alla fall.

Jag är som tränad skådis (nåja, borde arbeta med det mycket, mycket mer) , van att förnimma, känna, stanna, andas, ha öppna sinnen.
Ibland vill jag stänga av en del av dom och låta hjärnan jobba, smilbanden dras på - när jag tränar.
 Win - win,kropp och själ, intellekt, trams och så blir jag hälsosammare för varje pass, litye starkare, riktigt nöjd, motiverad.

Mer? Jo, jag har gått fram och åter till Värnhem, en ok promenad - i ösregn dit, i solsken hem. Fint.
Seminarium om papperslöshet och dess inverkan på samhälle och individ - med psykologer, författare, personer med erfarenhet av att vara papperslös, flykt. Spännande och stimulerande.
Förutom min kopp välling, åt jag tre clementiner (små och ett äpple - och till lunch bjöds linssoppa (tror jag) tog två portioner, hade god aptit.
Ingen aning om kalorier
, men kanske frukost: 300 +lunch 450? Tar nog i där. Men ok - säg 750kCal.
Hungrig!

Jo, sätter på lurarna, laddar med ett program och går och handlar lite att äta. Mums.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar