fredag 21 september 2012

UTBROTTSINLÄGG snart 2 veckor - det händer ingenting

Jag har gått ner 2 HEKTO!!!! Vad i HELVETE? Jag håller sådan regim att det är sanslöst. 2 HEKTO!!?? Fy fan vad jag tappar modet fullständigt. Jag orkar inte väga så här mycket vad jag än gör. Det normala hade varit att man tappar lite mer i början sedan långsammare MEN 2 HEKTO!? Fy satans för helvete. Nu skiter jag i den här dagen helt och hållet. Det här är helt helt motsatt vad som står exempelvis i denna artikel. Och i alla andra artiklar. Och min erfarenhet av min mycket framgångsrika viktminskning förra året. Jag gör ALLT på denna lista. INGET visar något som helst resultat;

Att gå ner snabbt på ett effektivt sätt – sju tips 120-skylt
En enkätundersökning av populära viktminskningssajten Sparkpeople lät sina läsare (över 2000 deltog i undersökningen) svara på vilka metoder eller strategier som hjälpt dem mest vid sin viktnedgång. Hemligheten till att lyckas med att gå ner snabbt i vikt visade sig vara ”en stark start”. De som går ner mycket i vikt direkt tappar i genomsnitt dubbelt så många kilon de första två veckorna av sitt viktminskningsprogram. //ELLER HUR!? :(  //
Dessutom visade det sig att de som får en rivstart har fem gånger större chans att lyckas med sina slutgiltiga viktmål. Fokusera på både träning och kost direkt från början. Många väljer att starta med det ena eller det andra för att så att säga ”spara på ett trumfkort”. Detta är ett feltänk. Det ger större och snabbare effekt att både äta rätt, mindre och träna direkt från början. Och det är som sagt en riktigt bra start som är avgörande för din fortsatta framgång vad det gäller viktminskningen. Se till att håll reda på hur mycket du stoppar i dig. Att räkna kalorier kan vara ett mycket kraftfullt verktyg vid viktnedgång. /DUH!!??/
 Förbjud inte dig själv totalt att äta vissa livsmedel som du verkligen gillar oavsett hur mycket kalorier de innehåller. Använd dig istället av mindre tallrikar.
 Träna inte för mycket. //Jag kör lagom! Vad fan?//Många som misslyckas med att gå ner vikt överdriver sin träning och bränner ut sig. En halvtimme om dagen är lagom till att börja med. Den sociala biten är viktig för att många ska lyckas med att gå ner i vikt. Se till att gå med i en viktminskningsklubb eller forum online och få hjälp den vägen. Detta behöver absolut inte vara ett betalalternativ. Väg INTE dig själv varje dag. Det räcker med att väga sig en gång i veckan. //ja men FY FAN 2 HEKTO!!"Man ska överhuvudtaget inte vara för fixerad vid vågen. Däremot är det viktigt att du sätter upp mål för hur mycket du vill gå ner och att du följer upp dessa mål. Läs mer om hur du kan arbeta med din målsättning. Fokusera på att utveckla hälsosamma vanor och fastna inte i mantrat ”gå ner i vikt snabbt”. Permanenta attitydförändringar till kost och träning ger dig grundförutsättningarna för att lyckas.

Min metod är precis som den ska. Det ger inget som helst resultat. Jag skiter i denna patetiska blogg också, nu räcker det med förnedring av fettot som bevisligen inte fungerar i sin kropp mer. Inget i min kropp fungerar som det ska. Kan jag ha någon sjukdom? Dags att göra en ordentlig hälsokontroll.
För jag gör ALLA rätt. Alla. Och det hjälper inte ett skvatt. Inte alls.

Så läser man sådana här artiklar , som här, från fitnessguru.se, som är allt jag lever efter och gör. Men jag fattar dessa helt logiska saker, och fuskar inte.
Har tydligen en svår sjukdom, för så här dåligt har min kropp aldrig fungerat. Och det är inte fetma. Det brukar rinna av en när man lägger om livet som jag.

Jag är ständigt hungrig, jag "unnar" mig inte en pizza. Jag lever på strikt hälsosam och extremt kalorifattig diet:

Du tror att du är unik  // Nope, det tror jag verkligen inte!Är det något jag kan, är det lagen om kalorier in, kalorier ut. Jag är inte retarderad det minsta//

För att minska i fett måste du skapa ett kaloriunderskott dvs. du måste äta mindre energi än vad du göra av med. Detta är en absolut sanning utan undantag, även personer med snabb/effektiv metabolism behöver ett underskott. Du är inte unik så till vida att "underskott inte fungerar för mig" eller liknande ursäkter. En del går ner relativt snabbt medan andra tar längre tid på sig, precis som vissa går upp i muskler snabbt medan andra tar sin tid. Huvudsaken är att alla kan göra det. Hur effektiv din metabolism och viktnedgång beror till viss del på dina gener, men även socialt arv och beteende influerat av omgivningen. Läs mer här ⇒ Sannolikheten för övervikt

Du svälter dig själv//Verkligen inte//

Underskott förbränner fett. Då måste ett så stort underskott som möjligt vara det bästa eller hur? Fel! Ett för stort underskott gör enbart att kroppen ställer in sig i svältläge eftersom den tror att det råder akut matbrist, vilket sällan är sant i dagens samhälle. En vanlig myt är att svältläget skulle få kroppen att sluta förbränna fett. Det är inte sant. Det som i verkligheten sker är att kroppen uppreglerar fettföbränningen i takt med att du äter mindre men samtidigt minskar dijoniseringen av hormonet T4 till T3. Förenklat så innebär det att det inaktiva T4 slutar omvandlas till det aktiva förbränningshormonet T3, vilket i sin tur sänker fettförbränningen och alltså din viktnedgång.
Det bästa för en hållbar och effektiv diet är faktiskt att börja med så mycket kalorier du bara kan och så lite cardio som möjligt. Detta för att ha möjlighet att öka träningen och minska på kalorierna i framtiden när kroppen har svårare att släppa på fettet. Det är dumt att spela alla kort i första omgången. Ett för stort underskott ställer alltså in kroppen på svält och får den att hålla ännu hårdare på fettdepåerna. Äter du inte tillräckligt kommer kroppen att sakta ner fettförbränningen och istället enbart göra dig tröttare. Bäst gör du i att räkna ut din metabolism och äta ca 500kcal mindre per dag. Prova i en vecka och utvärdera. Reglera kost och cardio efter resultat. Läs mer om detta här ⇒ Vad är en kalori? och här ⇒ Grunden till en lyckad diet
Gör din kropp en tjänst och undvik svältkurer. Ät ordentligt och ta en powerwalk / ett gympass istället eftersom du förmodligen vill ha en stark och snygg fysik istället för en svag pomfrittkropp dvs. utan muskler men smal, fettig och sladdrig.
Ja, man är ju inte dum i huvudet

Du överskattar hur mycket du kalorier du förbränner när du tränar// Nope, det gör jag verkligen inte. Jag vet det härnedan oerhört väl//

De flesta som gör någon form av cardio gör det på löpbandet eller på motionscykel. Hur mycket blir detta? Lågintensiv cardio 45 minuter x 3 ggr i veckan = ca 600 kcal. Detta motsvarar inte ens en pizza. Ditt kaloriunderskott är alltså borta med en måltid. PS. Jag vet att det inte finns några exakta uträkningar och att kaloriförbrukning påverkas av mycket mer än variablerna tid och längd men detta borde ge en överblick på hur snabbt man kan radera ett möjligt kaloriunderskott. Så allt tänkande "Jag har varit så duktig, jag förtjänar detta" fungerar helt enkelt inte. De enda som kommer undan med en "dålig" kost är elitidrottare som tränar 4-6 timmar per dag, något vanliga människor sällan har tid eller lust till. Minska på maten eller ännu hellre, ändra om dina matvanor så att du kan äta mer nyttig mat. Du kommer må både bättre och vara mättare. Två saker som är bra att ha i åtanke är att om måltiden är stor till volymen men låg till kalorierna är den bra för mättnadskänslan under diet och det andra är ett citat If it doesn't fly, swim or run, or if it's not a green vegetable, you don't eat it..." - Poliquin

Du underskattar hur mycket du äter // Nope, det gör jag verkligen inte//

Går du inte ner i vikt äter du för mycket. Det finns ingen annan förklaring, såtillvida du inte lider av någon ovanlig metabol sjukdom vilket förmodligen inte är fallet. Gå till läkaren om du känner dig osäker. Ja, äter jag mindre är jag otroligt svag och ännu hungrigare. Man SKA inte gå hungrig utan med jämna mellanrum inta nyttig och kalorisnål föda med lågt GI och bra mättnadskänsla utan sockerrusher VAD FAN JAG VET JU ALLT DETTAOm du var ensam på en öde ö, utan mat och resurser skulle du garanterat gå ner i vikt. Så varför inte nu? Portionerna har vuxit något enormt de senaste 50 åren. Det som förut var en stor läskedryck på Mcdonalds är nu idag knappt en liten. Sannolikheten är således stor att du äter för mycket med dagens matvanor. De flesta är väldigt dåliga på att uppskatta hur mycket kalorier de får i sig. Därav all övervikt och hälsoproblem. En vanlig meny på ett snabbmatsställe kan faktiskt innehålla en hel dagsförbrukning kalorier som en normalviktig kvinna i medelåldern bör äta. Dessa kommer knappast från första klassens råvaror och innehåller mycket onyttigheter som är dåligt för både hälsan och formen.

Du tror att du äter hälsosamt // Jag VET att jag fullt ut äter hälsosamt//

Låg fett. Låg kolhydrat. Fullkorn. Lågt GI. Lita inte på dessa märkningar utan läs innehållsförteckningen. Lågt fett innebär ofta att fettet bytts ut mot socker. GI är fortfarande dåligt om du äter mer kcal än du gör av med och GI har faktiskt en extremt liten inverkan på vikten. Det enda det faktiskt gör är att det ev. förbättrar din blodsockerkurva och hur effektivt det är för viktminskning minst sagt diskutabelt. Om viktnedgång är målet är det bäst att konstant ha en lägre nivå enligt mig. Det finns oftast helt enkelt inga genvägar till en bra kost förutom att laga maten själv och lära sig vad som faktiskt är nyttigt!
/Sid Knutsson'

ALLA DESSA PUNKTER FÖRUTSÄTTER ATT MAN ÄR DUM I HUVUDET OCH INTE KAN NÅGONTING OM KROPP OCH HÄLSA. MEN JAG ÄR HELT ENKELT SJUK I KROPPEN, DETTA ÄR OERHÖRT SKRÄMMANDE.

3 kommentarer:

  1. Det är bara att fortsätta, hur jobbigt det än är! Kanske skulle du äta mer så du känner dig mer nöjd efter varje måltid och samtidigt träna mer?? Vad vet jag, du kan mer om sådant här än jag, men fortsätt, vad som än händer. Det här är ditt nya liv nu, oavsett! Du får INTE GE UPP! För även om du inte går ner lika snabbt som du vill eller hade hoppats på, så mår du bättre! Dont stop believing! hOld on to that feeling!!!

    Jag har blivit förkyld, eller har ont i halsen i vilket fall så jag stannar nog mest i sängen idag. Men imorgon kan vi gå! DU msåte fortsätta!

    KASTRID

    SvaraRadera
  2. Jag ska gå till en läkare och göra en ordentlig undersökning. Jag har förmodligen någon cancerform som rubbat hela min kropp och ämnesomsättning därtill. Detta är inte som det ska. Jag skiter i vad jag ska. Jag ska gå till läkaren. Nu mår jag inte bättre det minsta. Allt är en lögn mot mig själv, min hälsa kommer att stoppa mig om jag faktaiskt har något allvarligt fel. Det är en tuff sak att face, men nu måste jag face detta. Jag är inte som jag ska fysiskt. Hoppas på en mild förklaring. Men INGET av viktminskningstipsen är annat än exakt så jag både lever och dessutom lär. Vilket skämt

    SvaraRadera