onsdag 21 januari 2015

#dag163-Insomnia kommer att drabba denna dagen. Vaknade tre....

...nu är klockan fem över halv sex. Ligger vaken och tänker på boendeomställning och arbete, och just nu på hur många kalorier jag egentligen bör äta per dag

Fann detta:

HUR MÅNGA KALORIER BEHÖVER DU PER DAG?

Kön

Vikt (kg)

Längd (cm)

Ålder (år)

Räkna
Ditt BMR: 1534
Basal Metabolic Rate (BMR): så många kilokalorier (kcal) som du bränner om du stannar i sängen hela dagen.

DITT RESULTAT, BASERAT PÅ AKTIVITETSNIVÅ

Lite eller ingen motion (BMR * 1.2)

Lite eller ingen motion: 1841 kcal

Lätt motion (BMR * 1.375)

Träning 1-3 dagar per vecka: 2109 kcal

Medel motion (BMR * 1.55)

Träning 3-5 dagar per vecka: 2378 kcal
HÄR MELLAN LIGGER JAG JUST NU

Tung motion (BMR * 1.725)

Träning 6-7 dagar per vecka: 2646 kcal

Mycket tung motion (BMR * 1.9)

Tränar 2 gånger per dag, extra tungt: 2915 kcal

OM BMR

Basalomsättning, basalmetabolism eller basalförbränning (engelska Basal Metabolic Rate) är ett uttryck för hur mycket energi (kcal eller kJ) kroppen gör av med i viloläge, det vill säga hur mycket energi som kroppens organ behöver för att fungera på ett korrekt sätt.
Kroppen använder en viss mängd energi under dygnet utan att den utför någon egentlig fysisk aktivitet, det vill säga då individen är vaken men befinner sig i vila. Det går åt en hel del energi bara för att hålla kroppen igång. De inre organen ska fungera, hjärtat ska slå, hjärnan ska koppla och så vidare.
Basalmetabolismen varierar från person till person och styrs delvis av arvsmassan. Det som påverkar är bland annat hur bra kroppen är på att ta upp mat, lagra och förbränna den. Basalmetabolismen är generellt högre för män än för kvinnor.
Källa: Wikipedia

HARRIS-BENEDICT EKVATIONEN

Harris-Benedict ekvationen är en metod som används för att beräkna det dagliga kaloribehovet för en enskild person baserat på personens basala ämnesomsättning (BMR) och aktivitetsnivå.
Det beräknade BMR värdet multipliceras sedan med ett värde som motsvarar personens aktivitetsnivå. Resultatet är det rekommenderade dagliga kaloriintaget för att bibehålla nuvarande vikt.
Källa: Wikipedia

RIMLIGEN - borde jag alltså gå ner i vikt nu när jag tränar och borde gå ner av allt under 1500 upp mot 2500kCal i intag var dag.
Just nu ligger jag på bara 1200kCal (den här veckan ) och tränar varje dag - medel och halvtung. Men det är svårt med viktminskningen, även om det givetvis går åt rätt håll.  Borde, jag jag tjötat i ÅR kolla sköldkörteln om min ämnesomsättning är normal
Och jag undrar, hur trött kommer jag att vara idag, jag som har fulspäckat schema heee-ela dagen utan plats för nap. 
Hoppas somna supertidigt...åh, det är lång tid kvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar